Kuinka alentaa verenpainetta?

Verenpaine on hyvä mitata tai mittauttaa säännöllisesti. Jatkuvasti koholla oleva verenpaine vaurioittaa sydänlihasta ja verisuonia, ja sen saa selville vain mittaamalla.

Verenpaine on normaali, kun se on alle 130/85 mmHg (millimetriä elohopeaa). Verenpainetaso on tyydyttävä välillä 130–139/85–89 ja koholla, kun paine on 140/90 tai enemmän.

Verenpainetta alentaessa kannattaa kiinnittää huomiota:

  1. liikapainoon, etenkin vyötärölihavuuteen, sillä laihduttaminen alentaa verenpainetta, mutta sen teho on yksilöllistä. Kolmen kilon painonlasku voi alentaa systolista painetta 5–7 mmHg ja diastolista 3–4 mmHg.
  2. suolan ja kovien rasvojen käyttöön. Suolan saannin vähentäminen 5 grammaan eli vajaaseen teelusikalliseen vuorokaudessa voi alentaa systolista/diastolista verenpainetta noin 6/4 mmHg.
  3. tupakointiin, alkoholin liikakäyttöön, liikunnan vähäisyyteen ja stressin hallintaan.

Fyysisellä aktiivisuudella on monia etuja verenpainelääkkeeseen verrattuna. Säännöllinen fyysinen aktiivisuus vähentää sekä systolista että diastolista verenpainetta noin 4/4 mmHg ja harjoittelun vaikutukset ilmenevät varsin nopeasti, jopa kahdeksassa viikossa.


Testaa suolan käyttösi: Sydänliitto – Suolat
Kohonnut verenpaine: Sydänliitto – Normaali ja kohonnut verenpaine
Verenpaineen mittaaminen: Sydänliitto – Verenpaineen kotimittaus
Ruokavalio ja verenpaine: terveyskirjasto.fi
Elintavat ja verenpaine: Terveyskylä