Haluatko pysyvää painonhallintaa laihdutuskuurien sijaan?

Painonhallinta perustuu ruokavalion ja liikunnan pysyviin muutoksiin, joita ihminen pystyy noudattamaan koko loppuelämänsä. Jatkuva dieetillä olo ei ole hyväksi, koska jatkuva nälässä oleminen on epämiellyttävää.

Painonhallitsija syö joka päivä itsensä normaalin kylläiseksi tavallisella ruoalla, mutta kiinnittää silti huomiota ruoan energiatiheyteen, annoskokoihin ja ateriarytmiin. Ruokakolmion mukainen, terveellinen ja monipuolinen ruokavalio sopii erinomaisesti painonhallitsijalle.

Säännöllinen liikunta on tärkeä osa painonhallintaa, koska liikunta kuluttaa energiaa. Aikuisen olisi hyvä liikkua sekä kestävyystyyppisesti että lihaskuntoa vahvistavasti useita kertoja viikossa. Myös arkiliikunta auttaa painonhallinnassa.

Tiesitkö, että vyötärönympärys on myös mittari terveydestäsi? Ota siis mittanauha käteen ja tarkasta tilanteesi. Aloita muutosten tekeminen pienistä asioista, niin ne jäävät helpommin pysyviksi tavoiksi!


Painoindeksi ja vyötärönympäryksen mittaaminen: Sydanliitto – Painoindeksi ja vyötarönympärys
Painonhallinta ja ruoka: terveyskirjasto.fi
Liikunta ja painonhallinta: UKK instituutti – Liikunta auttaa painonhallinnassa
Vinkkejä painonhallintaan: Sydanliitto – Vinkkejä painonhallintaan
Tietoa terveysliikunnasta: UKK-instituutti – Tietoa terveysliikunnasta