Energiaa

Energiaa tarvitaan niin perusaineenvaihduntaan, lämmön tuotantoon kuin liikkumiseen ja tiesitkö että ihminen kuluttaa energiaa myös nukkuessaan? Energian saannissa määrän ohella tulee kiinnittää huomiota ruuan laatuun ja ravintoaineiden saantiin, sekä riittävään liikuntaan.

Koululaiset tarvitsevat monipuolista ruokaa jaksamiseen, kasvuun ja kehitykseen. Terveellisen ravitsemuksen perusta ovat lautasmalli, säännöllinen ateriarytmi ja terveelliset välipalat. Elimistö tarvitsee riittävästi suojaravintoaineita ja sopivasti energiaa pysyäkseen terveenä ja toimintakykyisenä.

Tiesitkö että energiajuomassa… Lue lisää...

on kofeiinia 32 mg desilitraa kohden. Energiajuoma sisältää myös sokeria, puolen litran pullossa sokeripaloja on yli 20. Kofeiinin päivittäisen saannin tulisi alle 18-vuotiailla jäädä enintään 50 milligrammaan (Evira). Kofeiinin liikasaannin oireita ovat uniongelmien lisäksi sydämentykytys, pahoinvointi ja ripuli. Energiajuomien sokeri ja happamuus vaurioittavat myös hammaskiillettä. Ja kun kiille on kulunut, sitä ei voi uusia. Tämän seurauksena hampaita vihloo ja niiden ulkonäkö heikkenee. Juomien sokeri lisää myös hampaiden reikiintymistä.


Videoilla kerrotaan eri ravintoaineiden vaikutuksesta kehosi hyvinvointiin

Vähemmän sokeria
Ravinnosta puhtia
Sokeripommit

Materiaalit lapsille

Kasvispeli
Ruokatutka

Materiaalit nuorille

Syö hyvää peli
Kasvispeli
Ruokatutka
Ravitsemus
Ruokakolmio-peli
Tietoa eri ravintoaineista
Smart Moves-ravintotietoutta
Ravinnon keskeiset asiat
Arvioi omia elintapojasi