Ateriarytmi

Joka päivä on hyvä syödä terveellinen ateria säännöllisin väliajoin. Yleensä ateriat kuvataan arkikielessä päivän tärkeimpinä ruokailuhetkinä, nimittäin aamulla nautittuna aamiaisena, puolen päivän aikaan lounaana, tai illalla päivällisenä. Välipalat viittaavat muihin syömishetkiin, jotka ovat yleensä pienempiä kuin ateriat.

Säännöllisen ateriarytmin noudattamiseen on hyvä opetella jo lapsena, sillä nuorena opitut tavat luovat pohjan aikuisiän tasapainoiselle ja kohtuulliselle syömiselle. Tasaisin väliajoin nautitut ateriat pitävät sinut virkeänä koko päivän ja napostelukin vähenee. Tämä puolestaan suojaa hampaitasi reikiintymiseltä.


Materiaalit lapsille

Lautasmalli-video
Lautasmalli-muistipeli
Kylläisyysmittari, askartele oma kylläisyysmittari

Materiaalit nuorille

Marttojen kokoama tietopaketti ateriarytmistä
Kahoot! -peli ateriarytmistä. Pelin tarkoituksena on kerrata ravitsemukseen ja ateriarytmiin liittyviä sisältöjä.