Uni

Ihminen nukkuu noin kolmasosan elämästään. Mutta, miksi ihmisen täytyy nukkua? Mitä hyötyä unesta on? Uni on yksinkertaisesti meille välttämätöntä! Unen aikana aivot palautuvat ja niiden energiavarastot täyttyvät, niin että olemme valmiina taas uuteen päivään! Terveellinen ja monipuolinen ravinto sekä liikkuminen parantavat unta. Älylaitteiden käyttö ilta-aikaan voi puolestaan vaikeuttaa nukahtamista ja heikentää unen laatua.

Alakouluikäinen tarvitsee unta säännöllisesti 8-10 tuntia, mutta unen tarve voi hiukan vaihdella yksilöllisesti. Riittävän unen hyvä mittari on se, että herää aamuisin pirteänä. Unella on monta tärkeää tehtävää. Se edistää oppimista ja keskittymistä sekä tukee normaalia kasvua ja kehitystä. Vähäiset yöunet puolestaan heikentävät vastustuskykyä ja altistaa sairastumisille.

Murros- ja yläkouluiässä unen määrä yleensä vähenee, vaikka unen todellinen tarve ei yhtään vähenekään. Nukahtamisajankohta siirtyy vain myöhemmäksi. Uni on välttämätöntä myös nuoren kasvulle ja kehitykselle. Koulu ja harrastukset vaativat aikaisempaa enemmän ja kehokin muuttuu. Tähän kaikkeen tarvitaan paljon energiaa ja unta. Väsyneenä ruokahalu ja makeanhimo kasvavat, eikä oikein jaksa lähteä liikkeellekään. Tästä voi muodostua negatiivinen kehä, joka pitkään jatkuessaan altistaa esim. ylipainon ja diabeteksen kehittymiselle. Riittävän levänneenä on myös helpompi tehdä muitakin terveyttä tukevia valintoja ja mielikin voi paremmin!


Lapset

Seuraa untasi unipäiväkirjan avulla: TEKO – Unipäiväkirja (katso työkalulaatikko)
Väritä oma unipuusi: Neuvokas perhe – Unipuu-väritystehtävä (katso työkalulaatikko)
Uni-tehtävä: Neuvokas perhe – Uni-tehtäväsivu (katso työkalulaatikko)
Mindfullness-harjoituksia: Neuvokas perhe – Mindfullness

Nuoret

Seuraa untasi unipäiväkirjan avulla: TEKO – Unipäiväkirja(katso työkalulaatikko)
Selvitä, millainen on sinun vuorokausirytmisi: TEKO – Millainen on vuorokausirytmisi -tehtävä
Testaa tietosi unesta: TEKO – Uni-tietovisa
Rauhoita mielesi: a href=”https://mieli.fi/fi/kehitt%C3%A4mistoiminta/lapset-ja-nuoret/unitehdas/harjoituksia”>Mielenterveysseura – Unitehtaan harjoitukset