Liikkuminen

Miksi liikunta on minulle tärkeää? Miten minun kannattaisi liikkua? Entä minkä verran liikuntaa on sitten tarpeeksi?

Kouluikäisen tulisi liikkua joka päivä monipuolisesti vähintään 1,5-2 tuntia ja puolet siitä ajasta reippaasti. Reippaasti liikkuminen tarkoittaa sitä, että hengästyt liikkumisen aikana. Liikunnalliset taidot vahvistuvat ja motivaatio säilyy, kun liikut erilaisissa ympäristöissä ja kokeilet erilaisia liikuntamuotoja. Lisäksi urheiluharrastukset hyvässä porukassa voivat olla kiva lisä liikkumiseen. Minkälaisesti liikkumisesta sinä pidät? Kokeilemalla löydät oman juttusi! Tutustu myös maksuttomaan Matalan kynnyksen liikuntatarjontaan.

Päivittäisen liikunta-annoksen voi kerryttää pienissä erissä pitkin päivää. Kaikilla pienillä arkisilla valinnoilla on vaikutusta. Arkiaktiivisuutta voi lisätä esim. liikkumalla kävellen tai pyörällä auton sijaan tai valitsemalla portaat hissin sijaan. Pitkään istumista tulisi myös välttää ja taukoja on hyvä pitää puolen tunnin välein. Liiallinen istuminen voi esimerkiksi lisätä niska- ja selkäkipuja sekä huonontaa ryhtiä.  

Liikkumisella on lukuisia myönteisiä vaikutuksia kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja terveyteen. Liikunta auttaa esimerkiksi vähentämään stressiä ja keskittymään paremmin koulutehtäviin. Lisäksi se nopeuttaa nukahtamista ja parantaa unenlaatua. Miksi et kokeilisi jo tänään, mitä liikkuminen saa sinussa aikaiseksi!


Lapset:

Seuraa omia liikkumistottumuksiasi Vauhti virkistää -kortilla: TEKO – Fyysisen aktiivisuuden Vauhti virkistää -arviointi ja seurantakortti (katso työkalulaatikko)

Liikettä välitunneille tai oppituntien lomaan: TEKO – Lautapeli (katso työkalulaatikko)
Askertele oma Skillinoppa: Innostun liikkumaan – Skillinopat (katso työkalulaatikko)
Liikettä väli tunneille ja oppituntien lomaan: Meri Mortin eläinjoogakortit

Nuoret:

Seuraa omia liikkumistottumuksiasi Vauhti virkistää -kortilla: TEKO – Fyysisen aktiivisuuden Vauhti virkistää -arviointi ja seurantakortti (katso työkalulaatikko)
Katso ja lataa erilaisia treeniohjelmia liikkuvuuden ja lihasvoiman kehittämiseksi: Smartmoves – Lihasvoima- ja liikkuvuustreenit (katso työkalulaatikko)
Testaa liikkumiseen ja ergonomiaan liittyviä tietoja: Smartmoves – Kahoot -visat